Sover hun for meget og hvordan med overgang til skemad?

13. maj 2008

Alder:
4 mdr.

Sover hun for meget og hvordan med overgang til skemad?

Kære Helen.

Som så mange andre, skulle jeg have haft besøg af min sundhedsplejerske i disse dage, men får det af gode grunde ikke. Jeg har fuld respekt for strejken, men der er nu nogle ting jeg gerne ville have snakket med hende om.

Vi har den dejligste lille datter på snart 4 måneder, der har et godt sovehjerte. For godt, mener nogle. Hun har i de sidste 3 uger sovet fra kl. 19 - 20 om aftenen til 06-07 næste morgen i et stræk. Det er virkelig luksus og det giver mig overskud til at lege, synge, gå lange ture og lign. Hun får 6 flasker i dagens løb, hvor hun spiser imellem 150 og 200 ml. pr. gang.

En typisk dag hos os ville være som følger: Hun vågner, får en flaske, som hun spiser stille og roligt. Herefter er det legetid. Vi ligger på legetæppet og hun er meget aktiv. Hun er utrolig nysgerrig og følger alt med stor opmærksomhed. Hun "snakker" hele tiden og kommer med høj hvin, hun er begyndt at kluk-le og smiler utrolig meget. Hun laver en masse bobler og forsøger for tiden at "pruste" som en hest, som far tit gør det, når han fortæller historier.

Hun kan, hvis vi giver hende et par fingre at holde i, løfte sig op i sidende position, næsten ved egen hjælp og hun er begyndt at rulle fra mave til ryg. Efter ca. 2 timer er hun træt, hun får en flaske og kommer udenfor (hvis vejret tillader det) hvor hun sover 1-3 timer. Når hun vågner, bliver hun puslet, får noget at spise og vi leger en times tid. Så er det tid til en gåtur og vi er som regel væk 1½-2 timer, hvor hun sover.

Når vi kommer hjem vågner hun som regel, når barnevognen stopper med at rulle og så er det tid til en ren ble og en flaske mere. Det er nu midt på eftermiddagen og så kommer far hjem og de leger på tæppet igen. Igen er hun træt efter to timer, så hun får noget mad og tager typisk en lur på en times tid sidst på eftermiddagen. Når hun vågner leger vi igen en times tid, hvorefter hun får et bad, får nattøj på og kl. ca. 19 får hun sin aftenflaske og så ser vi ellers ikke mere til hende før næste morgen. Alt i alt sover hun 16-18 timer i døgnet er det for meget??

Nogen mener at jeg skal lade være med at lægge hende ud og sove mere end to gange, når nu hun sover så meget om natten, for "søvn avler søvn" og så bliver hun sløv siger de. Andre mener at vi skal vække hende om natten og give hende mad, for hun bør ikke sove så lang tid ad gangen uden mad, når hun ikke er mere end knap 4 måneder.

Indtil videre har ...

Annonce

... min mand og jeg valgt at følge vores egen intuition og køre videre, som vi har gjort indtil nu, for hun virker altså ikke sløv på os. Hun er som sagt rigtig meget glad, aktiv og "på" når hun er vågen og når hun så har "givet den gas" i 2 timer, så er hun træt og hvis hun ikke kommer ud og sove, så bliver hun pylret og ked af det og det er der da ingen grund til?

Vi mener ikke det er nødvendigt at vække hende og give hende mad om natten, hun spiser jo godt i løbet af dagen og vejer nu 7,5 kg. (3590 gr. ved fødslen) Ville hun ikke selv vågne, hvis hun ikke var tilfreds?

Jeg mistede en del blod under fødslen og var derfor indlagt den første uge. På grund af mit store blodtab var mælken utrolig lang tid om at løbe til, men efter 5 dage skete det endelig, så vi blev udskrevet efter 6 dage og alle var glade. Vi var hjemme lidt over en uge, hvorefter jeg fik en styrtblødning og blev indlagt igen (man havde overset en rest af moderkagen i min livmoder). Min mælkeproduktion gik helt i stå grundet det nye store blodtab, men efter et par dage på hospitalet og en god portion nyt blod fik jeg mig "ammet op" på ca. 50% af hvad hun havde brug for og måtte så supplere med modermælkserstatning for resten.

Lillepigen fik dog utrolig hård mave af den bratte overgang fra bryst til ren flaske da jeg blev indlagt og selvom jeg begyndte at kunne amme hende lidt efter lidt igen blev det jo aldrig 100% og det kunne hendes lille mave ikke klare. Efter råd fra min sundhedsplejerske begyndte vi at give hende lactulose og syrnet modermælkserstatning og det hjalp en smule, men det er aldrig blevet rigtig godt.

Jeg ammede hende alt hvad jeg kunne til hun blev 3 måneder, men så var der bare ikke mere mælk og hun måtte på ren erstatning (stadig syrnet) og hun får også stadig lactulose (3 ml. morgen og aften). Vi har prøvet at "trappe ned" med lactulose, men det hævner sig lige med det samme og hun får så hård mave, at hun næsten ikke kan komme af med det og det er tydeligt, at det er meget smertefuldt for hende. Heldigvis har vi nu haft en god periode på snart to uger, hvor hun har haft afføring dagligt og det har ikke været så svært at komme af med.

Nu tænker jeg så om det ikke er på tide at jeg snart begynder at give hende noget andet også? Er noget skemad at foretrække frem for andet, når nu hun har problemer med maven? Hvordan starter jeg op?

På forhånd mange tak for hjælpen!
Med venlig hilsen
Lillepigens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre